DUMAVA
DUMAVA
Investeringssubsidie Duurzaam Maatschappelijk Vastgoed
3e ronde DUMAVA Subsidie is vanaf maandag 3 juni 2024 weer beschikbaar.
Het financieren van maatschappelijk vastgoed is een kostbare onderneming en financiële mogelijkheden zijn niet altijd voorhanden. Maar ook maatschappelijk vastgoed moet in 2050 CO2-neutraal zijn. Om deze financiële uitdagingen het hoofd te bieden, kunnen financiële prikkels een belangrijke rol spelen. De RVO neemt veel maatregelen om duurzame investeringen te stimuleren, zoals de Energie Investeringsaftrek (EIA) of de Investeringsaftrek Duurzame Energie besparen (ISDE).
Om duurzaam vastgoed verder te ondersteunen, biedt de RVO opnieuw een subsidie aan. Na het succes van de eerste twee DUMAVA-subsidierondes zal dit jaar de derde ronde DUMAVA-subsidies plaatsvinden. Deze duurzame sociaal vastgoedsubsidie is beschikbaar voor eigenaren van sociaal vastgoed. Ronde drie wordt geleverd met veel updates. Op deze pagina leest u meer over de nieuwe DUMAVA.
De subsidieaanvraag gaat via de pagina van het RVO. Deze aanvraag roept meestal veel vragen op. DUVAMA BV heeft veel ervaring met deze, en andere subsidies. DUVAMA BV geeft u graag de benodigde ondersteuning bij de aanvraag van deze subsidie en het aanvullende advies.
- Ten opzichte van voorgaande jaren worden er een aantal veranderingen doorgevoerd, dit om de doeltreffendheid te doen vergroten en de tempo van het verduurzamen te verhogen. Hieronder de belangrijkste veranderingen:
- Het totaalbudget is verhoogd van €190 miljoen naar €237,5 miljoen.
- Het maximale subsidiebedrag gaat van €2,5 naar €1,5 miljoen per aanvrager.
- Het subsidiepercentage voor losse maatregelen daalt van 30% naar 20% van het totaalbudget.
- Het subsidiepercentage van integrale maatregelen kan stijgen van 30% naar 40%.
- 70% van het totale budget is vrijgesteld voor integrale renovaties.
- Maatregelen met een korte terugverdientijd worden geschrapt van de maatregelenlijst. De mogelijkheid voor investering in een energieopslag wordt uitgebreid.
DUVAMA BV beschikt over de kennis en ervaring om DUMAVA aanvragen in te dienen. Wij merken dat een zorgvuldige voorbereiding uw kansen op subsidie vergroot. Om een DUMAVA-subsidie aan te vragen moet u aan verschillende voorwaarden voldoen, zoals een projectplan inclusief energieplannen, onderzoek naar maatregelen, gespecificeerd investeringsbudget en verwachte TVT, planning, CO2-reductie en energiebesparing.
Het is slim om u nu al deze voorbereiding te doen, zodat u er al helemaal klaar voor bent!
Wie komen er in aanmerking voor deze subsidies:
- Provincies
- Gemeenten
- Waterschappen
- Scholen
- Zorg
- Cultuur
- Dorpshuizen
- Niet woonhuis Rijksmonumenten
- Religieuze gebouwen
- Muziekverenigingen
- Scouting verenigen
Een overzicht van de belangrijkste voorwaarden:
- Met behulp van een energieadvies voert u de verduurzamingsmaatregelen uit.
- U voert max. 3 verduurzamingsmaatregelen uit óf een integraal verduurzamingsproject.
- U krijgt geen andere subsidie voor de duurzame maatregelen waarvoor u de Dumava-subsidie aanvraagt.
- Uw vastgoed is opgeleverd in 2012 of eerder.
- Uw vastgoed is na 2012 opgeleverd maar u gaat door verduurzamingsmaatregelen van het gas af.
- Binnen 2 jaar na de subsidieverstrekking realiseert u uw verduurzamingsproject. Bij een integraal project ligt deze grens op 3 jaar.
Voordat u begint met uw verduurzamingstraject, dient u, volgens de voorwaarden, een energieadvies laten opstellen. Het advies mag maximaal 36 maanden oud zijn op het moment dat u (of DUVAMA BV voor u) de subsidie bij het rvo aanvraagt.
De subsidies worden toegekend naar volgorde van binnenkomst. Dus begin op tijd met het voorbereidende werk, zodat de subsidie op tijd ingediend kan worden.
De startdatum is bekend maandag 3 juni 2024 en wij hopen dat DUVAMA BV het traject voor u al mag voorbereiden zodat u op tijd bent voor de aanvraag want op is op.
Vragen? Neem contact op
Telefoon 055 7850 697
Duvama is verhuisd
Wij zijn verhuisd naar onze nieuwe locatie:
Boogschutterstraat 1
7324 AE Apeldoorn
Komt u op bezoek? We heten U van harte welkom en u kunt ons vinden op de 4e etage.
Nieuwsbrief November
DUVAMA ontzorgt u bij het beheer van uw VvE Als VvE-beheerder ontzorgen wij u als lid. Wij nemen het beheer van uw VvE-bestuur over en dragen verantwoording voor het beheer van uw gezamenlijk vastgoed. Hoe wij dat doen Samen met u wordt bepaalt wat onze taken als beheerder inhouden. Taken staan namelijk niet in uw splitsingsakte vermeld, maar deze komen wij samen overeen. Onze taak is dan het doen van de VvE-administratie, het regelen van de financiën van de VvE en de incasso en servicekosten en verzekeringen. Dit noemen wij financieel beheer. Het regelen van onderhoud valt onder de noemer technisch beheer. Vaak is dit het ondergeschoven kindje waar regelmatig door te laat of slecht onderhoud u als VvE-eigenaar voor hoge kosten komt te staan. Samen stellen wij met u een plan van aanpak op. Wat zijn de voordelen Ontzorging: Wij nemen de taken van uw VvE-bestuur over, zodat u zich kunt concentreren op andere zaken. Kwaliteit: Wij werken met ervaren professionals die zorgen voor een hoge kwaliteit van het VvE-beheer. Betrouwbaarheid: Wij zijn een betrouwbare partner die ons inzet voor de belangen van onze VvE-leden. Transparantie: Wij werken transparant en informeren u regelmatig over het VvE-beheer. Wat nemen wij voor u uit handen De ledenadministratie De financiële administratie De technische zijde adhv een MeerJarenOnderhoudsPlan (MJOP) Contracten met leveranciers zoals bijv schoonmaakdienst en/of aannemers Extra diensten 24/7 bij calamiteiten zoals lekkages, defecten of inbraak MEER INFORMATIE OF VRIJBLIJVENDE OFFERTE? Neem contact op! VACATURE DUVAMA is per direct op zoek naar: Medewerker kwaliteitsborging EP-W / EP-U EP-W inspecteur / adviseur Bouwkundig inspecteur/adviseur Bent u het niet zelf maar weet u iemand in uw omgeving? Stuur deze vacature snel door. Voor vragen, bel of mail gerust! Klik hier om vacatures door te sturen |
Nationale Presentatieafspraken Woningbouw
Wat omvatten de Nationale Prestatieafspraken op hoofdlijnen?
Door het afschaffen van de verhuurderheffing per 1 januari 2023 komt er bij corporaties jaarlijks circa € 1,7 miljard aan investeringsruimte vrij. Daar tegenover staan nu bindende Nationale Prestatieafspraken. Hier lees je op hoofdlijnen wat die prestatieafspraken inhouden. Delen
Verdubbeling bouwproductie sociale huurwoningen
Om het huidige tekort aan sociale huurwoningen en de wachtlijsten aan te pakken moet het bouwtempo van de corporaties flink omhoog de komende jaren: van ca. 15.000 per jaar naar bijna 30.000 in 2030. Doel is dat corporaties 250.000 sociale huurwoningen bouwen in de periode 2022 t/m 2030.
Daarnaast is afgesproken dat corporaties tot en met 2030 50.000 middenhuurwoningen gaan bouwen, waarbij de evenwichtige mix moet worden gevonden van woningen met een prijs tussen € 850 euro en € 1.000. De provincies en gemeenten stellen voor het einde van het jaar samen met corporaties en huurders regionale woondeals op. Zo wordt per gemeente duidelijk hoeveel sociale huurwoningen corporaties gaan bouwen tot en met 2030, en hoeveel middenhuurwoningen corporaties per gemeente gaan realiseren.
De gemeenten zullen eind 2022 duidelijk maken waar deze woningen gaan komen. Per gemeente streven we naar minstens 30% sociale huur. Ook komt er een duidelijke definitie in de wet van wat sociale huur is.
Verantwoorde huurstijgingen en huurverlaging voor lagere inkomens
In de afspraken over betaalbaarheid is een balans gevonden tussen generieke maatregelen waarvan álle huurders profiteren en specifieke maatregelen waarvan mensen met lagere inkomens en mensen in niet-duurzame woningen profiteren. Corporaties gaan de komende 3 jaar voor alle huurders de huren matigen. Daarbij wordt de koppeling met de inflatie losgelaten en wordt de maximale huursomstijging 0,5% lager dan de CAO-loonontwikkeling. Daardoor stijgen de huren minder hard dan de lonen. Om de huur voor huurders met een laag inkomen te verbeteren krijgen huurders met een inkomen op of onder 120% van het sociaal minimum een wettelijk verplichte eenmalige huurverlaging tot € 550 (prijspeil 2020, afhankelijk van het jaar waarin deze maatregel precies wordt ingevoerd wordt dit bedrag geïndexeerd).
Circa 510.000 huishoudens komen hiervoor in aanmerking. Zij krijgen een gemiddelde huurverlaging van gemiddeld € 57 per maand. Dit komt in de plaats van een generieke huurbevriezing in 2024. Tot slot gaan corporaties met voorrang een deel van hun (nieuwe) middenhuurwoningen toewijzen aan doorstromers uit de sociale huursector.
Vergaande verduurzaming van meer dan 675.000 woningen
De verduurzaming van de gebouwde omgeving is een complexe opgave die tot 2050 veel vraagt van gemeenten, corporaties en huurders. We hebben elkaar nodig om de verduurzamingsopgave te realiseren op zo’n manier dat iedereen er uiteindelijk voordelen van heeft. Corporaties gaan al hun woningen met een E-, F-, of G-label tot en met 2028 versneld verduurzamen. Dit sluit aan op het doel om in 2030 675.000 woningen vergaand te isoleren en om 450.000 bestaande corporatiewoningen aardgasvrij te maken. Om huurders van deze verduurzaming te laten profiteren is afgesproken dat zij geen huurverhoging krijgen na isolatiemaatregelen die leiden tot een beter energielabel.
€ 1,5 miljard voor woningverbetering en aanpak van vocht- en schimmelproblemen
Corporaties en gemeenten willen hun inzet vergroten om investeringen in woningen, de leefomgeving, het welzijn van huurders en de sociale samenhang in de wijk te verbeteren. Corporaties investeren daarom tot en met 2030 jaarlijks € 200 miljoen extra in woningverbetering, met een focus op een versnelde aanpak van vocht en schimmel, loden leidingen, asbest en brandveiligheid.
Vanaf 2026 mogen er geen woningen meer zijn met een slechte staat van onderhoud (met uitzondering van woningen die door nieuwbouw vervangen worden).
€ 75 miljoen voor verbetering van de leefbaarheid
Het verbeteren van de leefbaarheid vraagt van corporaties, naast investeringen in het verbeteren van de woningkwaliteit, ook investeringen in de leefbaarheid van de wijk en het sociaal beheer in de wijk. In totaal trekken corporaties hier tot en met 2030 jaarlijks € 75 miljoen extra voor uit.
Voor meer informatie
Bron: (Aedens.nl)
Energielabels per 1 juli 2023 wat is er voor uw woningvoorraad veranderd?
Herwaardering aangrenzend onverwarmde ruimte (AOR) kan tot labelsprong leiden na 1 juli
In de nieuwste update van de NTA en Assets Energie zijn er een aantal wijzigingen rondom de berekening van de aangrenzend onverwarmde ruimten en serres.
Vanaf 1 juli 2023 hebben er wijzigingen in de NTA 8800 plaats gevonden dit kan betekenen dat er een herwaardering kan plaatsvinden in woningen welke aangrenzend aan een onverwarmde ruimte (AOR). Dit kan zelfs leiden tot een labelsprong.
In de huidige berekening is een begrenzing aan een aangrenzend onverwarmde ruimte (AOR) erg nadelig voor het energielabel. De NTA rekent voor deze ruimte met de buitentemperatuur. Echter in tegenstelling tot buiten is er in een onverwarmde ruimte geen zoninval. Omdat de warmte van de zon dus niet wordt meegenomen en met dezelfde koude temperatuur als buiten wordt gerekend, geeft deze begrenzing het meeste verlies in de huidige NTA.
Vaak is de temperatuur in een aangrenzend onverwarmde ruimte echter meer gematigd. Met de komende wijziging in de NTA voor 2023, die ingaat vanaf 1 juli, wordt hier rekening mee gehouden en zal er niet langer strikt met de buitentemperatuur gerekend worden. Dit betekent ook dat er vanaf 1 juli wat kan verschuiven in de labels de woningen in de huidige voorraad. Een voorbeeldberekening van een woning met een ongeïsoleerde vloer boven een AOR, bijvoorbeeld een onverwarmde fietsenstalling, geeft deze wijziging verschil van ongeveer 70 kWh/m2 op de EP2.
Voor woningen met een groot verliesoppervlak grenzend aan een AOR kan het dus de moeite waard zijn om de maatregelen nodig voor de labelsprong weg van een E, F of G label te herwaarderen. Zo kan het zijn dat sommige woningen na de herberekening in de nieuwe NTA al een pre-label hebben dat D of hoger is.
Wanneer u al plannen had om bepaalde woningen te gaan verduurzamen kunt u hierdoor voor vervelende verrassingen komen te staan. Duvama kan samen met u een overzichten samenstellen waardoor u weet wat u te wachten staat.
Heeft u vragen over deze wijzigingen in de NTA8800 of wilt u meer informatie? Neem dan contact met ons op.
Vacature medewerker kwaliteitsborging EP-W / EP-U
Wij zijn op zoek naar een medewerker kwaliteitsborging EP-W/EP-U voor 36/40 uur per week.
Als medewerker kwaliteitsborging EP-W/EP-U controleer je inspectiegegevens en de verwerking in de software van jouw collega’s tot en met het afmelden. Daarbij hanteer je een hoge mate van
accuratesse en oog voor detail. Je bent in staat om verbanden te leggen en je houd goed overzicht
binnen het project. Je bewaakt de kwaliteit van de opnames, na jouw zorgvuldige check wordt een
woning afgemeld. Je beheert protocollen om het proces van inspectie en gegevensverwerking up-to-date te houden. Begeleiding van audits behoort ook tot jouw taken.
Functie eisen;
- HBO denk en werkniveau
- Minimaal in het bezit zijn van EP-W diploma
- Je hebt een pre als je ook in het bezit bent van een EP- UB diploma of diploma EP UD
- Meerdere jaren aantoonbare werkervaring
- Kennis van BRL 9500 en het kwaliteitshandboek.
- Kennis van Microsoft Office
- Ervaring met VABI software
- Je bent communicatief vaardig
Wat bieden wij jou;
Het is allereerst erg belangrijk dat je elke dag met plezier en uitdaging richting je werk vertrekt, daar
zorgen wij voor, maar hard werken wordt ook goed beloond! En daarom zorgen wij voor een passend
salaris. Kan jij teamgericht werken en werk je nauwkeurig bij uitvoering van controles en herken jij je zelf in bovenstaande omschrijving dan ontvangen wij graag van jouw gemotiveerde brief met CV t.a.v.
directie info@duvama.nl.